jesseopreis.reismee.nl

Week 2 en 3 op Aruba

Het duurde even maar…
Het heeft even geduurd maar ik ben er weer met een nieuw verhaal op mijn reismee blog. Vandaag 11 maart 2022 en ik zit hier nu iets meer dan 4 weken. Ik kan het me bijna niet eens voorstellen. De tijd is echt heel snel gegaan. Ik moet dus goed nadenken over wat ik de afgelopen 3 weken gedaan heb. Ik beschrijf in dit deel van de blog week 2 en week 3 en in de volgende blog komen week 4 en week 5 aan bod. Ik wens u de lezer veel leesplezier!

Week 2
Maandag 14-02-22

Vandaag is de eerste dag dat ik op stage kom om mee te draaien met de lessen. Ik heb over het algemeen alleen nog meegekeken naar de lessen om even te oriënteren en kennis te maken met de docenten en leerlingen. De leerlingen waren enthousiast en leken het leuk te vinden dat ik hen les zou gaan geven. Ik heb tijdens de lessen af en toe geholpen en het was fijn om aan de slag te zijn.

Wat meteen al naar voren kwam is dat stereotypering ook hier voorkomt. Zo kreeg ik te horen dat alle Nederlanders op elkaar lijken en werd al meerdere keren gevraagd aan Noortje (mijn stagebegeleidster) of ik haar zoon was. Tja voor Arubaanse begrippen zou het best mogelijk zijn dat als je bijna 38 bent een kind van rond de 20 bent, maar grappig was het in ieder geval wel.

Dinsdag 15-02-22
Vandaag heb ik ook meegedraaid met de lessen en ben ik verschillende klassen tegengekomen. De ene klas kan goed Engels of Nederlands en de andere klas beide helemaal niet. Het zal dus zeker een uitdaging worden om les te geven, maar dit gaat vast goedkomen!

Vandaag ben ik ook voor het eerst naar de sportschool hier geweest. Het is een klein sportschooltje maar alles is er en ik kan dus ook hier hard verder met mijn schemaatje. Cuss you know what time it is??? It is GYM TIME!!!!

Woensdag 16-02-22
Dit was mijn eerste projectdag. Ik heb maandag en dinsdag al wat besproken met Noortje over de mogelijkheden van projecten en het kwam naar voren dat de leerlingen buiten de lessen bewegingsonderwijs om niet tot nauwelijks bewegen. Daar moet dus verandering in komen, en ik ga mij hier hard voor maken. Wat ik ga doen, geen idee, maar de komende weken gaan we aan de slag met de opzet van het project. In week 4 lees je hier meer over.

Vandaag vroeg Noortje ook of ik interesse had om kitelessen te krijgen van haar. Hoewel het niet meteen mijn sport is en het een beetje uit mijn comfort zone is omdat ik met watersporten in Nederland niet echt een kei ben (ik vlieg met waterskiën ALTIJD uit de eerste bocht) ga ik dit wel doen! Het is belangrijk om uit die comfort zone te stappen, want alleen zo leer ik. Dus ik ben benieuwd naar volgende week maandag, Dan heb ik de eerste les samen met de oppas van de kinderen van Noortje.

Donderdag 17-02-22
Vandaag heb ik weer meegedraaid met een aantal lessen en heb ik het weer gehad over de mogelijke projecten. Het was een actieve dag waarin ik goed geholpen heb bij de lessen. Volgende week maandag zal ik mijn eerste lessen geven, en moet ik hockey aanbieden.

Na de stage ben ik weer naar de sportschool geweest en daarna heb ik snel wat gegeten omdat ik s’ avonds de eerste les Papiaments had met Babet en Amber (de dames van PMT die ook vanuit de CALO komen). Omdat ik nog geen fiets heb, pikken ze me op en rijden we richting het adres. Alleen kunnen we het niet vinden en rijden we ongeveer een half uur rond voordat we uiteindelijk het juiste huis vinden en de les natuurlijk allang begonnen is…. Er zijn een aantal andere Nederlanders die ook Papiaments les volgen en zich willen integreren in de cultuur. Hoewel wij later aankomen komen wij snel in de les en heb ik het zo onder de knie. Wanneer we de kahoot quizzen maken kan het natuurlijk niet anders dat de koning van quizzen bovenaan staat. Jawel Jesse staat telkens bovenaan met 10 van de 10. Daarna komen de andere studenten dus de andere Nederlanders geven al aan dat ze het niet leuk vinden om met studenten te spelen. Na de kahoot quizzen is de les voorbij en word ik weer door de dames thuis afgezet.

Vrijdag 18-02-22
Vandaag is de laatste projectdag op de stage en dan is het weer weekend. Ik zit de dag op het kantoor en ben weer hard aan de slag voor school. Noortje vraagt vandaag of ik het leuk zou vinden om mee te gaan naar de carnavalsparade volgende week en of ik zin heb om vanavond een potje beachtennis te komen kijken en een balletje over te slaan. Tuurlijk wil ik dat, we moeten zoveel mogelijk doen en kennis maken met allerlei sporten.

In de avond eet ik snel een boterham met een eitje. Even wat snels en makkelijks omdat ik geen zin heb om uitgebreid te koken. Zeker een goed studentenmaaltje voor als je geen zin hebt om te koken.

Na het avondeten hang ik nog even op de bank en rond een uur of 20.00 loop ik richting de beachtennis velden, omdat mijn fietsband lek is… of dat dacht ik in ieder geval want het bleek uiteindelijk mee te vallen. Maar goed… op naar de beachtennis. Ik kom aan bij de beachtennis en kijk even kort rond naar de verschillende potjes die gespeeld worden. Nadat Noortje klaar is met haar potje leert ze me de basics van beachtennis en ik met mijn sportkunsten heb het natuurlijk vrij snel onder de knie. Na even overgeslagen te hebben doen we een kort wedstrijdje en ik kan toch nog wat tegenstand bieden. Helaas wel verloren maar voor een eerste keer zeker niet slecht.
Na het spelen gaan ik op het terras zitten met een chill (HET biertje op Aruba). Ik kijk wat naar de verschillende potjes die gespeelt worden en klets met Noortje en de andere dames waar we mee hebben gespeelt. Na twee of drie biertjes word ik naar huis gebracht en duik ik snel het bed in, ik heb de knollen wel op na die eerste week stage.

Zaterdag 19-02-22
Vandaag heb ik niet zoveel gedaan. Een beetje hangen in mijn appartement, wat boodschapjes doen en genieten van het zonnetje. Ik krijg in de middag een appje van Noortje, of ik misschien zondag al wil gaan kiten. Ze heeft een nieuw groepje en ik mag meedoen om alvast wat te oefenen voor maandag. Ik heb nog geen plannen dus gaan we morgen mooi aan de slag met de eerste les kiten.

Ook kan de sportschool niet ontbreken en ik kom heel wat mensen tegen in de sportschool met bijzondere verhalen. Zo kom ik een Amerikaan tegen die 67 jaar is en verteld dat hij al 2 keer is uitgezonden naar Irak om daar te vechten. Hij vertelt dat hij PTSD heeft en dat hij onder andere geraakt is in zijn buik. Zoals ik zei… bijzondere verhalen… Ook kom ik een Engelsman tegen waar ik mee in gesprek ga over reizen over de wereld. Ik krijg allereerst een compliment voor mijn Engels omdat hij dacht dat ik uit Engeland kom. Dat is natuurlijk altijd leuk om te horen. Verder raken we aan de praat over reizen, hij vertelt waar hij allemaal is geweest voor zijn werk en ik benoem dat ik ooit ook de wereld wil rondreizen. Hij benoemt ook dat hij een aantal keer in Nederland is geweest en zelfs in Hengelo is geweest. Wat een toeval hé? De wereld is dus echt klein.
Daarnaast vraagt hij mij om hulp met het contact opnemen met KLM omdat zij geen mailadres meer hebben en hij geen gebruik maakt van social media en dergelijke. Hij moet naar Engeland om zijn paspoort te verlengen maar als hij terugvliegt is zijn paspoort verlopen en is het mogelijk een probleem in Nederland. Je kunt namelijk niet vanaf Aruba naar London, maar moet eerst naar Nederland heen. Ik beloof hem te helpen en dat ik zal bellen en appen om te kijken of ik antwoord kan krijgen.

Na mijn schema af te maken, ga ik naar huis en maak ik mijn favoriete eten als student hier: Loaded fries. Verse friet in de airfryer, want die heb ik gekocht om lekker te kunnen koken! Loaded fries dus, met tomatensaus, kip of gehakt, groenten en de siracha kan natuurlijk ook niet ontbreken ;).
Ik kijk s’ avonds nog wat netflix en duik dan op bed omdat ik morgen mijn eerste les kiten heb.

Zondag 20-02-22
Ik word s’ ochtends vroeg wakker, rond een uur of 7 want uitslapen is hier knap lastig. Het eiland is om 7 uur al wakker en ik dus ook, dan nog maar even lummelen op bed met netflix.

Rond een uur of 11 pak ik de fiets en fiets ik naar Palm Beach, 30 minuutjes fietsen en dan ben ik er. Ik heb les met drie kinderen tussen de 12-13 jaar. We beginnen met twee kites op het droge, want we moeten eerst leren vliegeren. We leren over het windraam, de mogelijkheden van de kite, we leren de kite sturen en we leren ook de kite met één hand te besturen. Bij afsluiting van de les krijgen we ook kort uitleg over het klaarmaken van de kite en dan is les 1 al voorbij.
Noortje geeft aan dat we morgen in het water gaan met Faye (de oppas) en dus gaan kiten vanuit het water, dus ik ben benieuwd wat dat gaat brengen!

Als afsluiting van de middag ga ik langs Eduardo’s een lekker restaurantje volgens Babet en Amber. Hieronder kun je zien wat ik had als lunch: taco’s met ui, ei, mais, bonen, sla, avocado en kaas. Dat is smullen zeg! Ik ga hier zeker nog een keertje eten halen, misschien avondeten?

Daarna fiets ik naar huis en bel ik met mama en papa over mijn ervaringen van de eerste week. Zij zijn nu één dag op skivakantie in Oostenrijk met de groep. We bellen even over de eerste week en mijn ervaringen en ik vertel ook dat ik best geschrokken ben van de kosten hier. Deze eerste anderhalve week is er meteen 500 euro doorheen gegaan. Dus dat gaat rap… Ik ga vanaf morgen even een budgetlijst maken om de uitgaven een beetje te kunnen controleren. Verder vertel ik over de eerste les kiten en laat mama mij even iedereen in het huisje zien. Wat een gezelligheid daar. Ik baal wel flink dat ik niet op skivakantie kan…

Week 3
Maandag 21-02-22
Ik word wakker rond kwart over zeven. Uitslapen is echt verrekte lastig hier op Aruba. Ik word eigenlijk elke dag wel rond 7 uur wakker. Aangezien ik pas om 12 uur ga kiten, hang ik dus nog lekker op bed met mijn nieuwe serie waar ik aan begonnen ben: Hawkeye. Aangezien ik Disney Plus heb moet ik er ook zeker gebruik van maken en deze korte afleveringen zijn zeer vermakelijk.
Na lekker te hangen maak ik mijn ontbijtje klaar. Ik eet sinds kort steeds overnight oats of baked oats uit de magnetron. Een top ontbijt die je helemaal naar eigen smaak kan bereiden. De ene dag doe ik er pindakaas bij, de andere dag hazelnoot pasta, dan doe ik er kaneel bij. Heel veel mogelijkheden dus, en het smaakt geweldig.

Na het ontbijt maak ik me klaar voor de tweede kiteles. Ik stap op de fiets en fiets weer naar Palm Beach heen. Dertig minuutjes later en we zijn weer op het strand. Ik heb vandaag dus les met Faye, zij doet het voor het eerst dus beginnen we weer even kort op het droge. Ze heeft het net als ik gister snel onder de knie en op de helft van de les gaan we dus het water in. Natuurlijk nog wel zonder board, want alles moet rustig en stapsgewijs gaan om het veilig te houden. Het maakt het echter niet minder vet dat we mogen kiten in het water. Ook hier lukt het aardig al word ik wel een aantal keer omver getrokken… toch wel even wennen in het water… maar voor de rest gaat het hartstikke goed.

Aan het einde van de les gaat Faye terug oppassen en geeft Noortje aan dat ik nog wel kort een deel van de les van haar volgende leerling mee kan draaien als ik wil en niks te doen heb. Dit besluit ik te doen en ook hier krijg ik weer wat tijd om te oefenen met kiten. Op de helft van de les gaat Noortje verder met haar leerling, aangezien die al aan de boardstart toe is.

Ik heb vandaag ook weer 1000 florin ofwel ongeveer 500 euro cash opgenomen om mijn kosten te betalen hier op het eiland. Maar zoals ik eerder aangaf doe ik dit nu aan de hand van een budgetlijst. Ik maak even een lijst met wat ik kan uitgeven aan boodschappen, uitgaan, abonnementen, uiteten gaan, activiteiten doen, wassen en wisselgeld. Dit is toch wel één van de dingen die mij veel gaan gedurende mijn tijd op het eiland. Goede ontwikkelpunten om (nog) meer zelfstandig te worden en mijzelf te ontwikkelen tot een echte volwassene ?.

Deze avond eet ik mijn avondeten, even iets makkelijks, gehakt ravioli met tomatensaus en kaas. Simpel uit de magnetron, niet geweldig lekker, maar zeker geschikt als snel en makkelijk studentenmaaltje.
Na het avondeten zie ik veel foto’s en filmpjes op snapchat voorbij komen van iedereen die in Gaschurn zit. Ik merk dat dit toch wel weer even binnenkomt en krijg dus weer wat last van heimwee. Het niet op skivakantie zijn met iedereen, het geld dat er zo doorheen was en het nog moeten wennen aan op mijzelf wonen is toch even zwaar voor me en ik merk dat ik het daar wel even moeilijk mee heb.
Ik vertel mijzelf dat het oké is om heimwee te hebben en weet dat dit ook weer voorbij gaat. Ondanks dat ik me mijzelf aardig gerust kan stellen ga ik wel met een enigszins vervelend gevoel naar bed, maar dat maakt niet uit, morgen is er weer een dag!

Dinsdag 22-02-22
Vandaag is weer een stagedag, de eerste dag dat ik les ga geven aan de leerlingen op het EPB. Hockey staat vandaag op het programma en ik heb mijzelf natuurlijk goed voorbereid en ken al een aantal belangrijke woorden in het Papiamento. Bon dia allemaal, sinta riba banki e skucha bon. Ofwel goedemorgen allemaal, ga zitten op de bank en luister goed…

De lessen verlopen goed en de leerlingen zijn enthousiast, op één leerling na die richting mij de middelvinger opsteekt en de klas uit wordt gestuurd door mijn stagebegeleidster verloopt alles goed. De leerlingen zijn enthousiast en ik heb leuke en uitdagende klassen. Dit wordt dus een leuke stageperiode de komende 3,5 maand.

Ik heb vorige week ook benoemt dat ik op zoek was naar werk tegen onder andere Noortje die al aangaf dat zwemles geven bij Aquawindies, aan de bar staan bij de beachtennis of werken bij een restaurant zoals Madamme Jeanette dat naast mijn appartementencomplex (Blue Village) zit. Vandaag vraag ik haar of ze andere contactgegevens heeft van Aquawindies omdat ik geen contact kan krijgen. Ze geeft mij het nummer van de eigenaresse en die stuur ik opnieuw een berichtje, wie weet kan ik daar wel gaan werken!

S’ avonds eet ik met een aantal studenten hier op Blue Village. We eten curry met rijst, hartstikke lekker en ook gezellig om wat met anderen te kletsen en dus wat anderen te ontmoeten. Zeker voor herhaling vatbaar als het aan mij ligt. Na lekker gegeten te hebben en wat gekletst te hebben ga ik naar bed omdat morgen de wekker weer om 6.15 gaat voor de projectdag.

Woensdag 23-02-22
Vandaag is weer een projectdag en ik ga dus hard aan de slag met de opdrachten vanuit de Minor. Ik overleg op de stage met de collega’s over mogelijkheden voor projecten met docenten en geniet tussendoor van de rust op het kantoor als de leerlingen en docenten aan het lesgeven zijn. Ik kan lekker werken en ben dus mooi aan de slag voor het schrijven van een net en sterk verslag.

Na de stage ga ik natuurlijk weer naar de sportschool en eet ik s’ avonds rijst uit de vriezer die ik de eerste dag dat ik hier was gemaakt heb, want die vriezer volpakken met maaltijden die in de magnetron kunnen zijn wel makkelijker voor een student als ik ;).

Natuurlijk ontbreekt de siracha hier ook niet en wordt de rijst met kip en wokgroenten wat pittiger gemaakt, zoals het hoort.

Donderdag 24-02-22
Ook vandaag ga ik weer aan de slag aan mijn project en de opdracht en ik heb dus helaas niet veel anders gedaan dan gister en zal jullie hier dan niet opnieuw mee vervelen. (Dat doe ik natuurlijk nooit, want jullie lezen met alle plezier mijn verhalen).

Terwijl ik bezig ben met de opdrachten krijg ik een berichtje terug van de eigenaresse van Aquawindies, een zwemschool hier op Aruba. Ik spreek in de namiddag af om langs te komen voor een gesprek, om het een en ander te bespreken. Wanneer ik binnenkom zie ik een hele lieve oude vrouw van rond de 60-70 jaar, de eigenaresse Windie. Ze ontvangt me met een vrolijke glimlach en ze vertelt allerlei verhalen over de zwemschool. Ik benoem dat ik ervaring heb met zwemles geven vanuit Nederland en dat ik natuurlijk op hoog niveau heb gezwommen tot mijn 12e en dat mijn zwemniveau best hoog ligt. We bespreken de dagen die ik kan komen werken en spreken af dat ik morgen even langskom om samen met Ashley de leidinggevende (sort of) de werkdagen vast stel en ik een les of twee kan meelopen, zodat ik vast een idee heb van hoe en wat. Ook komt naar voren dat het salaris best hoog is, zeker voor Aruba standaarden en dat is dan ook zeker mooi meegenomen. Ook blijkt dat ik zo’n 55 procent korting kan krijgen op de PADI duikcursus bij hun school en deze kans ga ik dan natuurlijk zeker pakken.

Dat ook weer geregeld te hebben fiets ik door naar de sportschool en daarna naar huis om mijn series verder te kijken. Ik ga rond een uur of 22 naar bed en zet de wekker om 6.15, want ook morgen gaan we weer naar stage.

Vrijdag 25-02-22
Ik ontbijt lekker met mijn overnight oats met hazelnootpasta kaneel smaak. Smullen zeg! Ik fiets naar stage, ga daar weer aan de slag met de opdrachten en ga vanuit de stage door naar Aquawindies om twee lessen mee te lopen. Ik word ontvangen door Windie en ze stelt me voor aan Ashley, ik mag ook meteen helpen met de les en kan meteen tips geven en laten zien wat ik weet van lesgeven, en specifiek zwemles geven. Ook ontmoet ik een aantal mensen van het team en ik heb het idee dat het een gezellige groep mensen is. Over het algemeen zijn het allemaal Arubanen, die veel Papiamento spreken onderling, maar ook goed Nederlands, Spaans en Engels kunnen spreken.

Na twee uren meegedraaid te hebben ga ik snel door naar huis, omdat ik vanavond de eerste intervisie met Amber en Babet heb voor onze Minor. We spreken af van de plaatselijke Chinees wat te eten (Yami, onthoud de naam goed want die gaat vast vaker langskomen) voor 6.50 euro kun je flink veel eten en is het ook nog eens lekker. Nog zo’n toepasselijk studentenmaaltje. We hebben het over de opdrachten en waar we tegenaan lopen en ook hebben we het over hoe het met elkaar en wat iedereen al gedaan heeft.

Na de intervisie en gegeten te hebben, proberen wij mijn nieuwe kaartspel uit: Ligretto. Deze heb ik van de Koninkjes gekregen en deze moest sowieso mee. Na in het eerste potje nipt verloren te hebben win ik het tweede potje overduidelijk. Ik kan dan ook zeggen dat dit spel een aanrader is en ben ik het volledig eens met de Koninkjes, wat een leuk spel!
Na twee potjes gaan de dames weer naar huis en duik ik mijn bed in na nog een aflevering van mijn serie te hebben gezien. Morgen is het dan zover, ik ga naar de carnavalsparade.

Zaterdag 26-02-22
Ik word s’ ochtends wakker en eet mijn vaste ontbijtje met havermout in de morgen. Ik beschreef dat ik maandag last had van heimwee, dat is dit weekend al een stuk minder en zal ook vast een stuk minder worden omdat ik heel wat leuke dingen ga doen dit weekend. Vanavond is de carnavalsparade en morgen ga ik naar het nationale park met Amber en Babet.

Zaterdagoverdag is weer een rustig relaxend dagje waar ik naar de sportschool ga, even weer een praatje maak met Fred de Engelsman die ik help met zijn paspoort en daarna ga ik bij Blue Village aan het zwembad liggen. Na eventjes gezonnen te hebben, zet ik de Nederlandse tv aan op mijn laptop, want het is tijd voor WIE IS DE MOL!? Ik denk dat het echt Fresia is, ik weet het zeker, FRESIA IS DE MOL. We gaan het natuurlijk pas aan het einde zien, maar ik reken me al rijk in de WIDM Twente poule en groepsapp.

Ik zou eerst bij Noortje gaan eten, maar omdat haar kids niet zo fit zijn, moet ik toch zelf eten, wat natuurlijk geen probleem is. Eigenlijk komt het ook wel goed uit want nu kan ik Taco Bell uitproberen. Een restaurant uit de Verenigde Staten die ‘’Mexicaans eten’’ serveert. Ik zet Mexicaans tussen haakjes omdat dit natuurlijk hartstikke verwesterd is en echt Mexicaans eten niet is zoals in Nederland of in de VS gegeten wordt. Dit maakt het echter niet minder lekker en ik fiets dus snel naar de Taco Bell en terug. Als ik het eten moet beoordelen zou ik het een 3.6 uit 5 beoordelen. Het is niet slecht maar ook niet heel bijzonder, gewoon oké. Natuurlijk wel goed voor een student als mij, want ook dit is niet erg duur, maar niet al te gezond en zeker met mijn sportschool en cutting fase mag ik hier niet te veel van eten. Alles met mate hé?

Sprekend over de sportschool, daar gaat het ook erg goed mee. Ik ben al een stuk meer vet kwijt en ben bijna op het streefgewicht, waarna ik mijn gewicht ga behouden tot aan september, tenminste dat is het idee.

Noortje haalt me rond half 7 s’ avonds op om naar een vriendin van haar te gaan om daar de T-shirts te versieren met glitters en scharen. De mensen die mij een beetje kennen, weten dat ik best creatief kan zijn en weten dat ik graag overal mijn best in wil doen, dus ook bij het maken van het T shirt doe ik mijn best. Hieronder zie je de resultaten van de T-shirts.

Na het versieren van de T-shirts onder het genot van een chill (HET biertje op Aruba) gaan we met een BVO’tje (Biertje Voor Onderweg) richting Oranjestad. Eenmaal daar aangekomen en een parkeerplek te hebben gevonden, lopen we richting de parade, deze is al begonnen, maar omdat wij de laatste groep zijn lopen wij eerst langs een aantal andere groepen die ook leuke muziek draaien. Ook zien we hier een aantal mensen met de echte carnavalskleding die je bij het echte carnaval ziet. Zie de foto’s hieronder. Deze parade is namelijk niet het echte carnaval, maar een soort zuipfeest dat onderdeel is van het carnaval. Het echte carnaval, waar iedereen zoals de mensen op de foto’s hieronder verkleed gaan, is verplaatst naar Juli. Dan ben ik helaas al weg, maar dat drukt de sfeer van deze avond niet. Het is leuk om te zien dat iedereen op eigen wijze zijn/haar best hebben gedaan om hun kleding op te pimpen.

Er worden verschillende nummers gedraaid en ook hoor ik zelfs twee Nederlandse nummers voorbij komen: Locomotief en waar is dat feestje. Toch nog een beetje Nederlands carnaval gevoel dus. En voordat ik het vergeet... JA ik weet dat het lijkt alsof ik een dunne snoet heb op de foto's dat is door de Bandana en de foto, maak je dus maar geen zorgen ;).

Rond 24.00 lopen we de parade uit en gaan we weer naar de auto. De dames waar ik mee ben zijn allemaal moeders en die moeten dus s’ ochtends op omdat de kids dan al wakker zijn, dus het moet natuurlijk niet te laat worden. Het maakt voor mij allemaal niks uit, ik heb genoten van de avond en ben weer een ervaring rijker. Ik poets nog even snel mijn tandjes en duik mijn bed in, want de wekker gaat weer vroeg om naar het nationale park te gaan.

Zondag 27-02-22
Ik word s’ ochtends ietwat moet wakker, maar spring even snel onder de douche en ben weer topfit. Na te hebben ontbeten halen Amber en Babet mij op en gaan we richting het Nationale Park. We rijden de eerste keer verkeerd, althans dat bleek later, want opeens kwam er een park ranger die aan ons vroeg of wij wel een entreekaart hadden gekocht. Euhhh nee… we konden het niet vinden… (zien jullie het patroon al?). Na de goede kant opgestuurd te worden, komen we aan bij het bezoekerscentrum waar we entreekaarten halen. We besluiten om allereerst een korte route te hiken naar een oud Indiaanse woning. Hieronder zie je de foto’s van dit eerste deel van de hike.

Daarna besluiten we om naar de verlaten goudmijnen te gaan en het is goed dat wij hebben besloten om in de ochtend te gaan wandelen, want zelfs nu is het al best warm. Hieronder zie je ook foto’s van de wandeling naar de goudmijnen. Er was echter niks te zien van de goudmijnen en je kon ook nergens in, maar het monument waar wij een foto bij hebben, lijkt een monument te zijn naar de goudmijnen en wellicht de mensen die hier hebben geholpen of overleden zijn? Wij weten het in ieder geval niet.

We besluiten hierna door te lopen naar het hoogste punt van Aruba. Hieronder zie je foto’s van de hike die kant op en het uitzicht op het hoogste punt, ik zou zeggen geniet van de foto’s en je leest de rest van de dag onder de foto’s.


Na het hiken gaan we nog ergens wat drinken, waar het eten er heel erg lekker uitziet en ook ruikt. Pizza’s en spare ribs voor een betaalbare prijs? Schrijf mij maar in. Deze voeg ik dan ook snel aan mijn lijstje toe.

S’ avonds eet ik rösti rondjes met spinazie en krokante kip, weer een knap staaltje koken al zeg ik het zelf. Ik sluit de avond nog even af met het terugkijken van Hunted VIPS, waar ik nu ook aan begonnen ben.

Volgende weken
Dit was mijn verhaal voor week 2 en week 3. Ik ga binnenkort aan de slag met het schrijven van week 4 en week 5, die op moment van schrijven bijna afgelopen is. Ik hoop het zo snel mogelijk online te zetten, maar omdat het schrijven van deze blogs toch best wat tijd kosten, kan het even duren. Houd mijn insta in de gaten of meld je aan voor de maillijst zodat je een bericht krijgt als ik iets nieuws post.

Een kleine vooruitblik op week 4 en 5:
- Kitelessen waar veel vooruitgang te zien is, met hele mooie foto’s
- Mijn projectplan voor de komende 4 maand heb ik rond
- Eerste werkdagen en ervaringen
- Nieuwe vriendengroep
- En nog veel meer….. stay tuned!

Reacties

Reacties

Gabie

Super leuk om te lezen Jesse! Geniet van alle nieuwe ervaringen, nieuwe mensen, de zon en de zee!

Sabine

Weer leuk ? om te lezen Jesse.

Marcel

Hi Jesse, leuk om je avonturen en verhalen te lezen. Kitesurfen lijkt mij helemaal het einde. Over het water racen en big air jumps maken.

Bert

Hoi Jesse, wat een leuk en goed reisverslag, fijn om te lezen dat je zoveel lieve mensen om je heen hebt en dat je met hen mag genieten,ook dat de groep kinderen jouw veel plezier geven, met spanning wachten we op je volgend reisverhalen, veel plezier en succes daar. Maar dat laatste zal zeker lukken.

Oma

Jesse je bent goed bezig groetjes

Oma. Ans

Mooi verhaal om te lezen, wat beleef je toch veel en kan niet wachten op het volgende, dikke knuffel van mij.

{{ reactie.poster_name }}

Reageer

Laat een reactie achter!

De volgende fout is opgetreden
  • {{ error }}
{{ reactieForm.errorMessage }}
Je reactie is opgeslagen!