jesseopreis.reismee.nl

Week 6 en week 7

Week 6 en Week 7

We hebben het bijna ingehaald…
Bon nochi iedereen! Leuk om je weer terug te zien op mijn reismee blog. Bedankt voor alle leuke reacties op mijn verhalen. Fijn dat jullie het zo leuk vinden om te lezen! Ik zag dat een deel van week 4 en 5 niet te lezen was door de YouTube video’s die over de tekst eindigden. Ik heb deze zojuist aangepast en je kunt dus nog iets meer lezen over de zaterdag en zondag van week 5, als je dat leuk vindt ;). Nu snel over naar week 6 en week 7.

In week 6 heb ik heel wat leuke dingen gedaan en zijn er veel foto’s gemaakt die je in dit verhaal en bij de fotoalbums kan vinden. Week 7 is doordeweeks wat rustig maar in het weekend staat ook daar weer allerlei leuke dingen op het programma. Ik wens jullie allemaal veel leesplezier en schroom niet om een reactie te plaatsen, ik hoor graag jullie meningen over de verhalen :).

Week 6
Maandag 14-03-22

Ik word na een geslaagd weekend goed wakker en ontbijt met mijn gebruikelijke oats die ik vandaag in de magnetron doe. Een klein laagje hazelnootpasta in het midden en smullen maar. Het wordt door het prutje in de magnetron te doen eigenlijk een soort mug cake met gesmolten chocolade in het midden. Loopt jou het water ook al in de mond? Bij mij wel in ieder geval ;). Na het ontbijten pak ik mijn spul weer in voor een dag stage. Dit is de laatste week dat ik geen les hoef te geven. Volgende week mogen we dus weer echt aan de bak. Vandaag is dus nog een rustige dag waarin ik weer de hele dag achter de laptop zit en flink loop te tikken voor mijn opdrachten. Ik weet in ieder geval zeker dat een kantoorbaan niks voor mij is want dat stilzitten is maar vermoeiend. Laat mij maar mooi een paar trefballen gooien of een salto oefenen met leerlingen.

De bel gaat weer om 14.10. Ik heb hard gewerkt en heb de eerste opdracht van mijn verslag eindelijk af! Het schiet een keer een beetje op, want ook opdracht 2 is al bijna af. Die ga ik morgen afmaken en dan kan ik het gaan inleveren bij Noortje en dan bij de begeleidend docent vanuit Nederland.

Vanuit de ene school gaan we door naar de volgende school, de sportschool. Ik knal er weer anderhalf uur door en ga dan op huis aan. Waar ik een geweldige maaltijd ga bereiden. Misschien zijn een aantal mensen bekend met Taco Bell en de crunchwrap supreme. Als je dat niet bent zoek het dan even op. Het is eigenlijk een wrap die gevuld is met aardappels, vlees, groenten en kaas en dan knapperig is gebakken in de pan. Weer een echt gemakkelijk en onmeunig lekker studentenmaaltje.

Na het maaltje ga ik even bij de groep zitten en ga ik daarna naar bed, maar natuurlijk niet voordat ik mijn ontbijt klaar heb. Goh wat verheug ik me weer op dat ontbijt morgen!

Dinsdag 15-03-22
Goeiemorgeeee iedereen! Ik stap mijn bedje uit en maak me klaar voor stage vandaag. Voordat ik naar stage ga heb ik echter nog een gesprek met de directeur van IBiSA. De sportorganisatie van Aruba, die schoolsport, schooltoernooien en allerlei sportevenementen organiseert. Ik interview de directeur over de (bewegings-)cultuur, schoolsport en mogelijke toernooien waar ik met leerlingen aan deel zou kunnen nemen. Over 3 weken is er een baseball5 toernooi en ik ga dus proberen om voor elkaar te krijgen dat wij daar met een team vanuit het EPB mee kunnen doen! Ik ontmoet nog wat andere mensen van IBiSA en krijg dan ook van de directeur twee baseball5 ballen. Eén voor de stage en één voor mijzelf als cadeau. Dit had ik niet verwacht maar ik vind het zeker leuk! Misschien hier maar eens baseball5 doen denk ik zo!

Op de stage aangekomen vertel ik hoe het gesprek ging en gaan ik en Noortje direct aan de slag met het maken van een to do list voor het baseball5 toernooi. We moeten leerlingen zoeken, een workshop regelen en gaan trainen zodat we kunnen deelnemen aan het toernooi. Dit allemaal voor maandag, want dan moeten de aanmeldingen ingeleverd worden.

Na het maken van deze to-do list ga ik weer even aan de gang met de opdrachten vanuit de minor. Het is wel weer veel van hetzelfde zeg… elke keer weer dezelfde bronnen aanhalen en opnieuw herhalen hoe het gaat, wat ik wil bereiken of ga bereiken. Kortom veel typewerk en dat is geestdodend werk soms. Na de stage ga ik op huis aan, ik heb vanavond weer Papiamento les en we eten vanavond iets heel erg lekkers!

Vanavond hebben we namelijk Surinaams gegeten! Bara met Roti, man, man, man, wat lekker zeg. Het was zo lekker dat ik de restjes van de anderen niet kon laten staan. Bara is een soort Surinaamse donut met fruit, het smaakt deels naar een oliebol maar heeft ook een eigen smaak. Hartstikke lekker met een pittig sausje erbij. Mensen die mij kennen weten dat ik van pittig eten houdt en hoe pittiger hoe beter, dus dit past precies in mijn straatje.

Dit is toch echt één ding wat ik in Nederland vaker moet gaan doen, Surinaams afhalen. Mama en Papa als jullie dit lezen, geen Chinees of Pizza meer maar Surinaams!

Ook weer Papiamento les gehad. Vandaag was kleding en kleuren aan de beurt. Niet zo heel bijzonder mij bij deze een paar woordjes voor jullie:

T-shirt: Flanel
Petchi: Pet
Broek: Carson
Korte spijkerbroek: Jeans Cortico
Gymschoenen: Kedsnan
Rood: Kora
Geel: Heel

Na de Papiamento les, rij ik op huis aan, kijk ik nog even filmpjes op YouTube en duik ik lekker mijn bed in. Te Manãn!

Woensdag 16-03-22
Bon dia Aruba! Ik word weer wakker en zoals jullie al raden, ik ontbijt met overnight oats en een litertje water. Dan stap ik snel in de auto om naar de stage te gaan.

Ik ga weer hard aan de slag met mijn verslag op de stage. Vandaag is weer een laptop dagje en dus zit ik weer de hele stagedag achter de laptop op mijn kantoor. Man, man, man dit is echt niks voor mij, wat ben ik blij dat ik geen kantoor baan heb, want wat zou ik daar moe van worden zeg…. Tussen het werken aan het verslag en project door, kijk een paar afleveringen drive to survive want komende vrijdag komt het nieuwe seizoen uit. Deze moeten we natuurlijk zo snel mogelijk zien en moet ik dus de andere seizoenen bingen. Om even in beweging te komen gooi ik in een lege zaal nog een balletje en dan is de stagedag alweer voorbij.

Na de stage snel op pad naar het werken. Het is weer tijd om zwemles te geven vandaag. Na een aantal leuke lesjes sluiten we de avond met de mannen van het werk door wat eten af te halen bij…. Jaja je raad het al… YAMI YAMI. Ik eet vanavond bami met sweet and sour chicken. Ik wil namelijk alles van het menu uitproberen. Het is zeker niet slecht, maar de terriyaki chicken en babi pangang staan momenteel nog bovenaan de lijst. Na een lekker hapje te eten praten we nog wat over de cultuur van Aruba en Nederland, over collega’s over het werk, enzovoort. Dan ga ik op huis aan en loop ik nog even snel langs de groep. Ze hebben nog shoarma over die ik wel mag meenemen. Dat laat ik me natuurlijk niet twee keer zeggen dus die pak ik snel in een bakje en gooi ik in de vriezer. Daar kunnen we mooi weer wat lekkere studenten receptjes van maken. We spelen nog wat rummikub en daarna duikt iedereen zijn bedje in.

Donderdag 17-03-22
Goedemorgen allemaal! Donderdag, vandaag gaan we weer naar stage, daarna naar de kapper en dan door naar de sportschool.

Op de stage is er niet heel veel te beleven dus daar zal ik jullie niet mee vervelen. Cabayero's barbershop it is, ik klets wat met de barber en hij neemt zijn tijd om mijn kapsel strak te maken. Ik zit zo'n drie kwartier in de stoel en hieronder zie je de resultaten van het haar. Na de kapper ga ik uiteraard weer door naar de sportschool. Even anderhalf uur knallen en dan op huis aan. Wanneer ik thuis komt wordt het weer tijd om aan de slag te gaan. Waarmee zul je denken? Nou, weten jullie nog die natte stinkende schoenen van afgelopen zondag? Ik ben de afgelopen week heel druk bezig om ze weer fris te krijgen, maar ze stinken ongelooflijk. De vriezer heb ik twee keer geprobeerd, zonder succes. Vandaag doe ik er theezakjes in, dat zou ook moeten helpen volgens oma weet raad. Laten we het hopen, want die dingen zijn zo niet meer te dragen…

Van de week kwam Ian met een heel strak plan. Pizza’s afhalen en door naar het strand om pizza’s met de zonsondergang te gaan eten. We bestellen de pizza’s bij domino’s en halen ook kaneelbrood met glazuurdip…. wat lekker zeg! Op het moment van schrijven kan ik al genieten van de gedachte aan dat kaneelbrood. We zetten de auto aan het strand neer en gaan bij een rots zitten. Drie grote pizza’s staan ons vieren te wachten en die gaan natuurlijk helemaal op.

Tijdens het eten schiet ik een aantal mooie plaatjes en na het eten hebben we even een fotoshoot met de mooie zonsondergang. We zitten tot een uur of half 9 aan het water en pakken dan de auto terug naar huis. We gaan nog even bij mij zitten en kletsen wat met elkaar en daarna gaat iedereen zijn bedje in. Morgen vertrek om 9 uur, dus we maken het niet te laat. Morgen is het namelijk vlaggendag en gaan we rondrijden, en wat hebben wie die dag een foto’s gemaakt zeg!!

Vrijdag 18-03-22
Goede morgen zonder zorgen, althans die schoenen zijn nog wel zorgwekkend. De theezakjes hebben niet veel gedaan en ze zijn zelfs beschimmelt… Laatste optie dan, baking soda over de hele schoenzool gooien en de schoen wat schudden en hopen dat dit de geur eruit haalt.

Goed ik ontbijt weer met mijn overnight oats en maak me dan kleurrijk klaar voor vlaggendag van Aruba. Dit is de dag wanneer de vlag van Aruba gevierd wordt, en men dus trots is op het eiland. Wij hebben het advies gekregen om rond te rijden en dit gaan we dan ook zeker doen. Als eerste op de planning: Sint Nicolas. Sint Nicolas staat vooral bekend om de geweldig mooie muurschilderingen. Hieronder zie je de foto’s van deze muurschilderingen. Ook zie je een local die ons even uitlegt wat de betekenis is van de schildpad en ook verteld hij zijn levensverhaal, ja oké, nu weten we het… bedankt voor je verhaal. Aardige man maar je kwam er maar moeilijk van af, hij bleef maar doorpraten.

Reisleider Jesse van tours de Groote leid iedereen even rond


Foto met de groep (Olaf was er vandaag niet bij)

Na rond te kijken bij de muurschilderingen gaan we bij een cafeetje wat drinken, een milkshake met koekjes erin. Man wat lekker zeg, een 4.8 uit 5 koksmutjes, bijna perfect.

Na een drankje met elkaar wandelen we het buurtcentrum binnen waar we even rondkijken en daarna rijden we door naar het volgende buurtcentrum. Daar halen we pastechi, een Arubaans gerecht wat vergelijkbaar is met een empanada of een soort bapao. Ik heb het nog niet gehad en ben dus best benieuwd. Helaas duurt het onmeunig lang voordat wij aan de beurt zijn, alleen maar omdat één vrouw voor ons de hele tijd in de weg staat en per se in de rij moet wachten voor haar eten, terwijl ze ook kan gaan zitten. Ondertussen lopen er al mensen uit de rij, en zij draait zich af en toe met een glimlachje, waarvan je denkt… mens rot op laat ons bestellen… 30 minuten later en uiteindelijk kunnen we bestellen, we krijgen onze pastechi, maar dan blijken het de verkeerde te zijn en moet ik weer terug. 5 minuten later hebben de goede pastechi. Hij smaakt best goed maar was het wachten totaal niet waard. De pastechi zelf geef ik een 3.8 uit 5 koksmutsjes, maar met de wachttijd wordt het wel een 2 uit 5..

Daarna rijden we naar het vliegveld in de buurt, halen we wat te eten en zien we 3 oldtimers aan de overkant staan. Ik vraag netjes in het Papiaments of ik in de auto’s zou mogen zitten: ‘’Despensa mi, mi tin un pregunta, van wie zijn deze auto’s. Zou ik erin mogen en foto’s mogen maken?’’ Dat mag en wat een vette auto’s zijn het zeg. Zie de foto’s hieronder!

Achteraf praten we wat met de eigenaar van één van de auto’s. Hij vertelt dat hij vandaag voor het eerst met de auto rijdt en dat hij bijna af is. Hij vertelt ook over dat ze (de eigenaren) neefjes van elkaar zijn en dat zijn vader uit Nederland is over komen vliegen om het één en ander van de motor te controleren. We bedanken na dit verhaal en zetten Afke en Ilse af op het vliegveld, die naar Curaçao gaan voor een lang weekendje.

Op de terugweg rijden we door Oranjestad, maar daar is niet veel te zien. We besluiten dus om naar Blue village te rijden en daarna door te gaan naar het strand. Onderweg komen we allerlei oldtimers tegen en kijken we tijdens het rijden onze ogen uit.

We pakken de strandspullen bij elkaar en gaan daarna naar palm beach op het strand. Even goed zonnen, want ik ben zo boerenbruin als maar kan.

Op het strand met kikkertuig

Daarna besluiten we een hapje te eten bij café 080. Ik krijg bijna weer nieuw geld om een maand te spenderen dus besluit duur te nemen, een patatje met verschillende vlees en knoflook en cocktailsaus. Erg lekker zou je zeggen… de borden komen op tafel en ik kijk naar het eten van de rest. Wat heb ik een kleine portie zeg. Terwijl ik het meeste heb betaald. Het eten is wel prima te eten. Ik krijg wat van anderen om mijn maagje nog wat te vullen en bij het betalen geef ik wat feedback over het eten. Ik vertel dat ik het eten heel erg lekker vond maar dat ik het qua prijs wel erg duur vond vergeleken met wat ik kreeg. De rest betaald minder en krijgt meer eten, dat is vrij bijzonder. De serveerster kijkt me chagrijnig aan, draait om en zegt, ik zal het melden, doei. Ik heb dus ook zeker weer vrienden gemaakt.

In de avond besluiten we naar de old dutch pub te gaan om te poolen. Ondanks dat ik wat last van mijn keel heb besluit ik wel mee te gaan. We spelen een aantal potjes pool en ik maak natuurlijk iedereen in. Mijn keel is wel steeds minder en het roken door mensen in het café maakt het niet beter. Het is echter wel gezellig dus we blijven nog een tijdje hangen.

Rond een uur of 1 lig ik op bed en ga ik snel slapen, want morgen is het weer tijd om te werken.

Zaterdag 19-03-22
Ik slaap niet heel geweldig deze nacht, wordt wakker met flinke keelpijn en kan nauwelijks slikken of praten. In de ochtend is het nog niet over en meld ik me dus af op werk. Ik hang de hele dag thuis, slaap, kijk Netflix en YouTube en ga nog heel even aan de slag voor school. Een saai dagje waar ik dus echt niks heb uitgevoerd. Wel heb ik nu het nieuwe seizoen van drive to survive bijna uitgekeken, dus ik moet straks weer op zoek naar een nieuwe serie. Ik ga wat eten en duik daarna mijn bed in om weer te slapen. Hopelijk voel ik me morgen beter, want we gaan morgen naar de natural pool in het nationale park.

Zondag 20-03-22
Vandaag gaan we vroeg op om naar de natural pool in het nationale park te gaan. Ik heb van een collega op de school een sluiproute gekregen waar je gratis het park in kan en minder ver hoeft te lopen. Ik heb vorige week een berichtje in de Aruba Interns app gestuurd om te vragen wie er mee zou willen naar de natural pool. De Aruba interns app heb ik aangemaakt en begon met drie studenten en nu zitten er bijna 100 studenten in.

We spreken s ’ochtends om kwart voor 8 af, verzamelen en rijden met 3 auto’s die kant op. Het is eerst een flink stuk over het asfalt rijden, nouja flink stuk, 20 minuten rijden. Op een gegeven moment kopen we bij het zandpad aan en normale auto’s en zandpaden met gaten zijn geen geweldige combinatie. Toch rijden we enthousiast door. Op een gegeven moment lijkt het erop dat we een flinke bult moeten oprijden en ik stop even om te vragen of we hier stoppen en verder wandelen. Voordat ik uit de auto kan stappen rijdt Jarno al langs me heen en gaan we dus door de bult op. Onze auto redt het met gemak maar de auto van de dames heeft er wat meer moeite mee. Uiteindelijk komen we allemaal onbeschadigd aan op de parkeerplaats en vanaf daar begint de hike.

We komen langs allerlei mooie plekken en elke 5 minuten lijken we opeens in een heel andere omgeving te zitten. De foto’s hieronder scheppen waarschijnlijk wel een goed beeld van de omgeving. Het gaat van woeste zee, naar duin, naar een soort baai en naar rotsen. Een korte wandeling waar heel erg veel te zien is.

Tijdens het wandelen leer ik ook veel anderen kennen en wanneer we aan komen lopen bij klein Aruba, besluiten ik en Jarno om even te gaan kijken of dat touw te gebruiken is. We lopen die kant op en omhoog klimmen moet best lukken, maar hoe komen we er weer af? Deze keer slaan we toch maar over maar als de golven minder ruig zijn zullen we het zeker nog eens proberen, misschien durven we het dan wel.

We wandelen verder door en komen niet veel verder een mooie plek tegen waar de golven hard tegen de muur aan slaan. De dames willen foto’s maken en op het moment dat ze er staan komt er ineens een mega grote golf over hen heen. Wij (de mannen) liggen natuurlijk volledig in een deuk. Gedurende de fotoshoot van de dames lopen wij wat omhoog en zien we een soort vogelverschrikker, even kijken dus. We hangen een mondkapje op en laten op die manier een stukje blue village studenten achter.

Wanneer de dames klaar zijn met de fotoshoot wandelen we door en raak ik aan de praat met Femke en Stan. Ik vertel dat ik uit Borne kom en ze reageren heel enthousiast. Femke komt namelijk ook uit Borne en Stan komt uit Hertme (Stan heeft veel van deze mooie foto's gemaakt, dus shoutout naar hem)! Wat toevallig zeg! Wat een kleine wereld is het ook soms. We praten over mensen die we kennen en blijkbaar kent ze één van mijn beste maatjes, Tim. Ondertussen komen we langs een oude jeep en kijken we er even naar, bijzondere plek wel voor een jeep, want rijden hier lijkt onmogelijk.

We lopen door tot we weer een nieuwe omgeving tegenkomen van rotsen en water. We zijn bijna bij de natural pool!

Wanneer we aankomen staat er een parkranger voor de ingang van de natural pool met geel afzet lint…. Tja, je raad het al…. de natural pool is gesloten. Dan komt de ranger naar ons toe lopen en vertelt hij dat de pool gesloten is maar dat wij er sowieso niet in zouden mogen omdat we geen bandje hebben en niet betaald hebben voor entree. Als jullie de eerdere verhalen hebben gelezen weten jullie dat ik al naar het nationale park ben geweest en ik heb dus een abonnement, wat betekent dat ik er wel in had gemogen. Helaas gaat het vandaag niet door. We rusten even wat uit bij de rotsen, maken wat foto’s en wandelen dan terug naar de auto’s.

Deze gaat ook zeker nog wel op de insta geplaatst worden!

Wanneer we de verschillende omgevingen weer doorgelopen zijn en bij de auto’s zijn aangekomen rijden we door naar een cave pool in de buurt. Hopelijk kunnen we hier wel even kijken. Maar ook hier gaat het helaas niet door. De cave pool is wel open maar er staat een onmeunig grote rij en zo interessant lijkt de cave pool niet. We besluiten dus door te gaan en gaan uiteten bij Urutaka Center, een restaurant wat ik eerder al had gezien en op mijn lijstje had staan. Een deel van groep gaat op zoek naar wat gezonder, en eindigen uiteindelijk bij Eduardo’s, waar ik een paar weken geleden ook heb gegeten. Ook hartstikke lekker natuurlijk.

De lucht bij Urutaka Center is echter zo lekker dat de andere helft waaronder ik besluiten om hier te blijven. De pizza’s ruiken heel goed, maar ik besluit uiteindelijk een burger met wedges te halen. Wat een lekkere burger zeg en die wedges… smullen hoor! Dit eten krijgt een 4.8 uit 5 koksmutsjes.
Na het eten rijden we weer naar Blue Village en pakken we het spul in om naar het strand te gaan.

Voordat ik ga, hoor ik minder nieuws van Jua, mijn onderbuurman die ik van het kiten bij fishermans hut ken. Hij moet helaas naar huis wegens een familielid die ziek is. Heel erg vervelend, en ook jammer wanneer je het zo naar je zin hebt op Aruba en je dan naar huis moet vanwege zoiets vervelends. Ik praat even wat met hem, wens hem sterkte en ga dan door naar het strand.

We nemen de Beachvolleybal mee en rijden naar Eagle Beach om daar te gaan beachvolleyballen. Eerst spelen we een potje zelf en liggen we wat in de zee. Daarna zien we een aantal ‘oude’ Amerikaanse mannen die aan het spelen zijn en we vragen of we mee mogen doen. Niet lang daarna komen er andere Amerikaanse dames bij die graag mee willen doen en zo hebben we een beste groep die aan het spelen is. Zo spelen we een uur lang beachvolleybal. Ik win natuurlijk de meeste potjes met mijn volleybalkunsten. Na het volleyballen pakken we de boel in gaan we op huis aan.

Niet heel scherp maar wel een leuke foto

Ian en ik gaan bananenpannenkoeken en gewone pannenkoeken bakken. Wat banaan, klein beetje bakmeel en ei en je hebt een bananen pannenkoek. Voeg daar nog wat cacao of aardbeien proteïne aan toe en je hebt super lekkere pannenkoeken. Na een half uur bakken hebben we een flinke lading en zetten we het op tafel. Chocoladepannenkoeken met glazuur, hazelnootpasta en pannenkoeken siroop. Hartstikke lekker en makkelijk. Ik ga op aanraden van mijn lieve Tante ook een receptenboekje maken voor alle gerechtjes die ik hier heb gekookt.

We spelen nog wat spelletjes en gaan daarna op bed aan. Een goed gevulde dag vind ik zo en ik heb dus weer heel wat meegemaakt.

Deze hele week was super tof en ik heb er dan ook flink van genoten. Nu door naar week 7.

Week 7
Maandag 21-03-22
Brrrrt…. Brrrrt… de wekker gaat om 6.20 en ik spring mijn bed uit. Ik ontbijt weer met mijn vaste maaltijd en maak de tosti’s voor op de stage alvast klaar. Op de stage hebben we een tosti apparaat en ik eet dus elke middag hier tosti’s als ik op stage ben. Ik heb nog wat shoarma over en doe die over de tosti…. Pfff wat lekker zeg! Na het ochtendritueeltje, stap ik de auto in en rijd ik naar stage. Ik ga vandaag maar niet met de fiets, want ik moet boodschappen doen in de middag. Na een rustig dagje op de stage stap ik weer in de auto richting de Ling & Sons, een grote supermarkt die ook Albert Heijn producten verkoopt.

Daar zie ik aanbiedingen voor chicken wings dus haal meteen een hele bult om in de vriezer te doen en te maken voor de groep van de week. Ik haal nog wat terriyaki marinade, hazelnoot pasta en nog wat andere lekkere en handige dingen en na het betalen pak ik de boel in de auto om terug naar Blue Village te rijden. Eerst rij ik nog even langs het tankstation en toch is dat weer even spannend ofzo… hier moet je namelijk eerst een bedrag bij de kassa betalen en voor zoveel kan je dan tanken. Wanneer ik betaald heb en wil tanken staat nergens welke brandstof bij welke slang hoort, dus dit moet ik even navragen. Na 30 florin te hebben getankt is mijn tank nog nauwelijks vol, dus maar weer naar binnen en opnieuw 30 florin tanken….. De tank is ongeveer vol en ik houd het mooi hier bij. Na het tanken rijd ik terug naar Blue village en maak ik me klaar om naar de sportschool te gaan.

In de sportschool ben ik hard bezig met mijn pull day, wanneer de Amerikaan, die jullie mogelijk nog kunnen herinneren van week 2 en week 3 tegen. We praten over dat hij afgelopen week niet aanwezig was geweest en last had van zijn PTSD. Hij verteld verhalen over dat hij in aanraking is geweest met de taliban en hoe hij eens iemand gevangen had en water wilde geven. Zijn soldaten zeiden tegen hem: ‘’maar sarge, hij is een klootzak en een zwijn, bewaar dat water’’. Hij gaf aan dat ze toch water moesten geven, de zak ging van het hoofd van de talibanstrijder en hij kijkt de sarge aan en spuugt hem in het gezicht en zegt: ‘’keep bringing your sons and dads here, we will all behead them’’. Erg gezellig die sfeer dus, maar het maakt best indruk. Hij vertelt ook over hoe de CIA dit soort mannen overnam en hen verhoorden om informatie te verkrijgen. Daarna hebben we het over de huidige situatie in Oekraïne en hij heeft bijzondere meningen. Daarna komt een jongen die pas begonnen is met sporten met de vraag hoe je moet deadliften. Nog nooit gedaan en dan gaat hij direct proberen 60 kilo te deadliften… Niet bepaald verstandig. Ik geef hem wat tips maar zal de volgende keer als ik hem zien zeker aangeven dat hij beter nog niet kan gaan deadliften. Hij is namelijk net 15 jaar en deadliften kan heel belastend zijn.

Hierna maak ik mijn programma snel af en rij ik op huis aan. Ik heb nu bijna 2 uur en 20 minuten in de sportschool gestaan, dit is toch wel erg lang. Maar voor een keertje moet het kunnen. De groep heeft al gegeten dus ik maak snel wat te eten voor mijzelf met de wraps en shoarma die ik nog heb. Bij taco Bell heb je een crunch wrap, een soort gevulde wrap die ingevouwen is en daarna knapperig gebakken is. Dit maak ik nu zelf. Een crunch wrap met shoarma, sperziebonen, aardappelschijfjes en kaas. Ik geef het een 4.5 uit 5 koksmutjes, zeker voor herhaling vatbaar. Ik neem mijn eten naar beneden en ga even bij de dames beneden zitten. Ik ben van plan om een rustig avondje te hangen bij de groep of een serietje te kijken. Dan zegt Faith dat ze naar de bios gaat. Ze gaan naar uncharted en dat is nog een film die ik wilde zien. Snel mijn laatste happen naar binnen werkend, vraag ik of er nog een plekkie voor mij vrij is en dat is er. Ik kleed me snel om, pak mijn spul en we gaan richting de bios. Altijd leuk om spontaan dingen te doen.

In de bios komen we aan en wat een prijzen, 9.50 florin voor vip stoelen, dat is zo’n 4.50 voor een kaartje naar de film. De vip stoelen zijn ook echt heel erg chill, je hebt een tafeltje die je kan bewegen en over je benen heen kan zetten, je weet wel die je ook in films en series ziet van Amerikanen die voor de tv hangen met hun bordje eten, nou die zitten er dus op, maar dat is niet alles. De stoel kan ook nog naar achteren, je beentjes gaan omhoog en nu lig je gewoon relaxed, klaar voor de film. Dit moeten we ook bij Kinepolis krijgen!

De film was heel erg leuk, vooral als je het verhaal achter de film een beetje snapt. De film is namelijk gebaseerd op een gameserie, die ik natuurlijk gespeeld heb en daarom zie je veel dingen terug die grappig zijn, die je niet zou herkennen als je de game niet hebt gespeeld.

Na de film rijden we weer op huis aan en duik ik mijn bed in, morgen weer naar stage dus snel slapen!

Dinsdag 22-03-22
Ik word vandaag wat moe wakker omdat ik pas lag te slapen rond half 1, vanwege de film. De wekker gaat toch weer om 6.20 dus we moeten er weer aan geloven. Ik ontbijt snel weer en maak me klaar om te gaan naar stage. Vandaag zijn er weer geen leerlingen en is er dus niet zoveel te doen. Ik ga weer hard aan de slag voor mijn project en schrijf het één en ander weg.

In de middag ga ik weer naar de sportschool en beuk ik de push day er even door. Wij gaan lekker groeien, groeien, groeien, groeien, wij gaan lekker groeien, allemaal!
Na de sportschool spring ik snel onder de douche, kleed ik me om en ga ik met de groep wraps eten. We eten op tijd omdat ik straks weer naar de les Papiamento moet.

Ik rij met de auto richting de leslocatie en begroet iedereen op zijn Papiaments wanneer ik binnenkom. Vandaag hebben we interessante onderwerpen, waaronder allerlei sporten. Eindelijk iets wat voor mij erg interessant is. De les gaat goed en ik eindig zoals elke les weer op het podium bij de kahoots.

Een aantal woordjes om jullie een idee te geven:
Deporte= Sport
Ta core = hardlopen/rennen
Ta cana = lopen
Arriba= op
Den= in
Ginete= Ruiter
Participante= Deelnemer
Umpire= Scheidsrechter

Woensdag 23-03-22
Goeiemoggel allemaal, we zijn alweer bij de woensdag. Woensdag betekent ook dat ik ondertussen 6 weken op Aruba ben en dat eigenlijk vandaag officieel week 7 begint. Ik ontbijt met mijn baked oats, wat havermout, banaan, melk, proteïne poeder, stevia, cacao en hazelnoot pasta in het midden en in de magnetron ermee. Die hazelnootpasta die helemaal gesmolten is als kern maakt het helemaal af. Geweldig begin van de dag weer.
Vandaag is het weer projectdag op stage. Omdat er nog weinig leerlingen op school zijn, werk ik hard vooruit en heb ik vandaag de beweegopdracht afgemaakt. De leerlingen moeten bij deze opdracht op zoek gaan naar plekken in hun buurt waar ze kunnen bewegen. Deze wordt dan uiteindelijk omgezet tot een kaart die ik ga verven op de school. Tussendoor neem ik wat pauze met Netflix en dan is het al snel 14.10. Het is wel een lange zit zo achter die laptop dus ik ga snel naar werk heen waar ik meteen even een paar baantjes trek voordat ik moet lesgeven.

Na een harde middag werken rijd ik snel naar huis want Ian en Olaf hebben al Yami Yami gehaald. We hebben vanavond mannenavond. Deze keer babi pangang met patat en loempia, jaja ik weet het bijzonder combi maar het smaakt wel erg goed. Daarna kijken we een gouwe ouwe film. Grown Ups, het blijft leuk. Als je geen flauw idee hebt welke film dit is en je een beetje van films met slechte humor houdt, dan is dit een aanrader hoor! Kijk dan daarna ook meteen Grown Ups 2.

Na de film gaan we een potje Zweeds pesten en sluiten we de avond af met één van de muziekbingo’s die ik nog had van de afgelopen 2 jaar. Keihard mee blèren op de muziek. Daarna lekker op bed aan.

Donderdag 24-03-22
Ik kan iets later opstaan vandaag, want ik ga naar Robert, de man van Noortje om mijn kite te kopen! Echt uitslapen zit er niet in want ik word hier eigenlijk altijd rond half 7/7 uur wakker van alle vogels en het licht. Ik hang dus nog even wat op bed, eet mijn ontbijtje en stap dan in de auto. Robert verwelkomt me binnen en laat zijn werkplaats zien waar hij werkt. Dan kijken we naar de kite en de bar en plannen we een eerste les in. Ik krijg namelijk 3 gratis lessen bij aanschaf van de kite. Robert is namelijk vroeger ook kiteleraar geweest in Nederland. Ook kan hij erg goed kitesurfen dus ik kijk nu al uit naar die lessen en het kitesurfen met een grotere kite.

De kite zit in de tas ;)

Na de aanschaf van de kite stap ik weer in de auto, richting de stage. Wanneer ik daar aankom kruip ik weer achter de laptop om bezig te gaan met mijn opdrachten van school. Na school pak ik de auto op huis aan. Thuis aangekomen haal ik de chicken wings die ik van de week gehaald heb uit de koelkast en marineer ik die met terriyaki marinade, knoflook, paprika en wat chili peper. Om nog wat energie te hebben voordat ik ga sporten eet ik een bakbanaan muffin, nog steeds hartstikke lekker hoor! Op naar de sportschool en lekker knallen met pull day. De hamstrings, rug, biceps en buik zijn aan de beurt.

Daarna snel op naar huis, douchen en dan ga ik aan de slag met de terriyaki chicken wings uit de airfryer. De chicken wings worden in goede orde ontvangen en is dus zeker voor herhaling vatbaar. Ik geef ze 4 uit 5 koksmutjes. Terwijl we de chicken wings eten lopen er kuikentjes over blue, toepasselijk zeg, die kunnen vast ook wel in de airfryer ;). Ook grappig om te zien dat er kuikentjes rondlopen en opeens heel blue village wakker wordt en ze probeert te vangen en terug te brengen.

Na het eten kletsen we nog wat en daarna gaat iedereen weer op zijn eigen kamer aan en duik ik ook lekker in mijn bed. Morgen is de laatste dag stage en dan is het alweer weekend!

Vrijdag 25-03-22
Vandaag weer stage en werken. Op stage ga ik weer verder met mijn opdrachten en ben ik druk bezig met het organiseren van een workshop baseball5 en het zoeken van leerlingen zodat we deel kunnen nemen aan het toernooi. Eindelijk lijkt het erop dat we echt wat gaan doen en de projecten dus echt van start gaan. Af en toe houd ik pauze en ik ben vanaf vandaag ook begonnen met het kijken van de bachelor. Ik zag namelijk dat Thomas van der Vlugt (van STUKTV) de bachelor was, en dacht: ‘’Ja dan moet ik het toch maar eens gaan kijken, wie weet is het wel heel leuk’’. Ik kijk de eerste aflevering en ben weer verkocht. Net als ex on the beach en temptation island kan ik hier ook zeker met veel plezier naar kijken. Om 14.10 gaat de bel weer en stap ik in de auto richting werk.

Ik lig tot 17.30 in het zwembad en eet dan eventjes wat snel. Ik had nog een potje pasta carbonara saus, fusili en diepvriesgroenten. De pasta even koken in de pan en saus en groenten in de magnetron, de boel door elkaar mixen en klaar. Makkelijk studentenmaaltje weer klaar. Mijn eigen recept met verse ingrediënten en de zelfgemaakte pastasaus is wel lekkerder, maar ook dit is niet slecht. Ik geef het 3 uit 5 koksmutjes, niet bijzonder lekker maar wel bijzonder makkelijk. De rest van de pasta gooi ik mijn overvolle vriezer in en dan maak ik me klaar om uit te gaan.

Vanavond gaan we naar moomba, het is vandaag Victoria secret party vanavond. Het feestje is in het begin wel een beetje kinderachtig. Er lopen namelijk allemaal ‘kleine’ kinderen rond van de 13-14 jaar. De muziek is ook niet heel erg geweldig, maar naarmate de avond vordert zie je steeds minder kinderen en wordt de muziek beter. Onder het genot van een paar Amstel brightjes laat ik mijn danskunsten zien en gooi ik de boogschutter en golfer een aantal keer. Ik leer anderen een paar van deze geweldige danspasjes aan en we komen ook weer tot een nieuw pasje. De boodschappenkar. Doe alsof je loopt met je boodschappenkar terwijl je producten van de bovenste plank pakt, gooi de heupjes er wat in en beweeg mee op de maat van de muziek en je bent de danskoning van de vloer.

Rond een uur of 2 pakken we de auto terug naar huis en sluiten we af met patat uit mijn airfryer. Ik doe er nog wat gesmolten kaas overheen en een lekker sausje erbij. Iedereen is flink aan het genieten en we zitten nog wat op mijn terras. Dan duikt iedereen lekker zijn/haar bedje in, ik ga ook meteen slapen want ik moet vroeg op voor werk.

Zaterdag 26-03-22
Brrrrt… Brrrt… daar gaat de wekker weer… kan ik niet nog even blijven slapen?? Ik spring mijn bed uit, ontbijt snel en trek mijn werkkleding aan om eventjes mijn best te doen op werk. Vandaag ben ik weer lifeguard dus ik hoef geen lessen te geven vandaag, dat vind ik natuurlijk niet erg na die korte nacht. Ik kletst wat met één van mijn collega’s wie mijn andere collega’s hebben wijs gemaakt dat ik veertien jaar oud ben. Ik speel het verhaaltje dus mee en vertel dat ik hier op de havo zit en hier als uitwisseling les heb. Hoe kun je nou geloven dat ik veertien ben, ze zegt dan ook: ‘’Als jij 18 bent ben je mega lang’’. Ik kan mijn lach bijna niet inhouden, daarnaast heb ik het constant over auto rijden en uitgaan dus het kan toch bijna niet zo zijn dat ze niet door heeft dat ik geen 14 ben? Goedgelovig is ze in ieder geval wel, want we maken haar ook wijs dat onze baas, Windie, die op vakantie gaat naar Nederland, met haar zoon daar gaat jagen op neushoorns. Ten eerste: Neushoorns in Nederland?!? en jagen op neushoorns die bedreigd zijn? Hoe kun je zo goed gelovig zijn, nouja ik ken iemand thuis die ook wel erg goedgelovig is, sorry Ann, maar jij zou dit ook kunnen zijn met je kleiduifschieten ;).

Iguana (leguaan) die aan het chillen is bij het zwembad

Na het werken eet ik snel twee tosti’s thuis en rij ik daarna door naar de sportschool. In de sportschool is een heel erg mooie hond… een pitbull… hij piept en blaft dus ik ga er even naar toe om hem te aaien. Ik kan mama al in mijn hoofd roepen: ‘’Je gaat die enge hond toch niet aaien?’’. Mama is namelijk niet zo van de pitbulls, dat stuurde ze laatst nog in de familie app. Misschien neem ik wel een pitbull pup mee naar Nederland mam.

Na het sporten kleed ik me snel om en ga ik met de keals boodschappen doen. Het is echt abnormaal druk hier… alle kassa’s zijn bezet en de rijen zijn allemaal minstens 8 meter lang. Dat wordt zo nog haasten dan, ik moet mijn auto nog ophalen bij de monteur, we moeten nog naar de Taco Bell en dan door naar bowlen, allemaal in 45 minuten… We racen snel naar huis, dan door naar de monteur en dan naar de Taco Bell. Ik neem loaded fries, een dorito’s locos tacos een burrito met gehakt, kaas en krieltjes en deel als toetje kaneel twists. Wat genieten weer, deze maaltijd bij Taco Bell krijgt een 4 uit 5 koksmutjes. Dan gaan we snel door naar de bowlingbaan waar we met de dames van de groep hebben afgesproken.

Ik heb natuurlijke en grote mond en zeg dat ik iedereen inmaak met bowlen. De rest wil dat natuurlijk nog wel eens zien. We beginnen met het potje en ik mis de ene na de andere bal terwijl anderen strikes en spares blijven gooien. Ik heb weer iets te vroeg geroepen dus. Ik win uiteindelijk geen potjes en dit blijf ik natuurlijk nog wel eventjes horen de komende tijd.

Dan maar bij de old dutch pub poolen en laten zien wat ik kan, dit moet toch beter gaan. Het poolen gaat wel weer top en hier maak ik wel iedereen in.

Ik heb deze week contact gehad met Patrick, iemand die ook in de Aruba interns app zit die net aangekomen is op het eiland. Wij hebben hem uitgenodigd om een potje te poolen bij the old dutch. Hij is hier ook in zijn eentje en plannen meteen ook een avondje met de keals omdat hij vier pitjes en een oven heeft waar we uit kunnen koken. Wat een luxe vergeleken met dat ene pitje bij blue village.

Na het poolen rijden we op huis aan duik ik lekker mijn bedje in, morgenvroeg ga ik op pad met een Nederlandse dame die hier op vakantie is.

Zondag 27-03-22
Vandaag dus op pad met een Nederlandse dame die ik gecontacteerd had via facebook om te vragen of ze in de Aruba Interns groepsapp wilde die ik heb aangemaakt. Ze vroeg vrijdag of ik nog plannen had dit weekend en of ze mee zou kunnen. Vandaag had ik nog niks staan dus hebben we afgesproken om te gaan snorkelen omdat we dit beiden nog niet gedaan hebben. Op naar tres trapi in de buurt van catalina beach. Daar gaan we snorkelen en na een beetje gegoochel met de snorkel kunnen we echt aan de slag. Ik wil later ook mijn telefoon ophalen en die in diepvrieszakjes doen om te filmen, dan kom ik Babet en Amber tegen, de studenten die ook vanuit de CALO hier zijn. Het eiland is dan toch echt klein hé? We kletsen wat bij en dan duik ik de zee weer in.

Na 1 minuut uitproberen met de telefoon in diepvrieszakjes, besluit ik om het toch maar niet te doen en breng ik ‘m weer terug. Dan zwem ik snel de zee weer in en gaan we op zoek naar schildpadden. Wat zijn er veel zeg, en wat zijn ze groot! Ik neem een flinke hap adem en maak een hoekduik naar beneden om ze van dichterbij te zien. Ik lig gewoon op 50 cm afstand van een schildpad. Er zwemt er zelfs één langs die ik zachtjes over zijn schild kan aaien. Wat een ervaring zeg!

De zee waar we gesnorkeld hebben

Dan gaan we eten bij Eduardo’s en heb ik een lekker maaltje, toastie met allerlei groenten en een sausje. Zie hieronder de foto’s. Ik geef dit maaltje een 4.5 uit 5 koksmutjes. Rijk aan smaak en ook nog goed betaalbaar!

Op de terugweg naar blue zie ik Emma langslopen en roep ik dat ze wel met mij mee kan rijden naar the old dutch pub. Ik zet Daniëlle af, reserveer snel voor uiteten van vanavond en ga dan met Emma snel door naar the old dutch pub, want de Formule 1 staat er op! We lopen naar binnen en gaan snel zitten op de bank, de laatste 6 rondes pakken we mee en wat is het spannend zeg!

Max komt dichtbij Leclerc, dan weer niet, dan weer wel, dan zit hij er recht achter ze rijden de DRS zone binnen en de vleugel van Max gaat open en hij gaat er langs! Iedereen begint te juichen en te klappen, maar toch is het nog niet klaar er zijn nog een paar rondes te gaan. Leclerc blijft bij maar zijn banden zijn op en het lukt hem niet meer, Max verstappen wint de race en iedereen is enthousiast hier. Wat een gezellige sfeer! Als ik volgende week niks heb is dit ook een idee om te doen!

We zitten nog wat bij de old dutch pub, kijken nog even naar de interviews en gaan dan weer terug naar Blue village. Daar kan ik meteen aan de slag want ik had nog een paar bakbanen over. Deze heb ik laatst per ongeluk gehaald. Ik dacht namelijk tijdens het boodschappen doen: ‘’wat een goedkope en grote bananen, die zijn lekker voor mijn oats’’. Toen ik eenmaal thuis kwam en probeerde de bananen te prakken, kwam ik voor de verassing dat deze bananen wel heel hard zijn. Eén google search later en ja hoor plantains zijn bakbanen en die kun je niet zo eten, en dus ook niet voor de oats gebruiken….. heb ik weer…. Nouja. Ik heb vorige week al wat receptjes opgezocht, vorige week heb ik bakbanaan chips gemaakt, ook heel lekker, vandaag worden het brownies.

Bakbanaantjes erin, gewone banaan erin, stevia, cacao, proteine poeder, melk, hazelnoot pasta, hup in de cupcakevormpjes en de airfryer in. PFFF wat zijn ze lekker zeg! Ik laat ze ook nog even proeven door de groep en zij zijn ook enthousiast. Zeker voor herhaling vatbaar dus. Dan pak ik de laptop erbij en ga ik kijken naar mijn vlucht naar Curacao. Helaas mislukt het dus stel ik het uit voor later op de avond. Ik ga nog even mijn zwemskills laten zien want ik met mijn grote mond moet toch na mijn slechte prestatie bij het bowlen gister, laten zien dat ik niet alleen een grote mond heb maar ook daadwerkelijk wat kan. Helaas is Ian niet in voor een wedstrijdje dus ga ik zelf nog maar even 10 minuutjes zwemmen, om ook weer wat calorietjes er af te branden ;).

Na het zwemmen ga ik naar mijn kamer, douche ik snel en maak ik me klaar voor het restaurant. We gaan uiteindelijk met 7 man omdat 1 van ons niet goed te pas is. We komen aan bij Los Cafeteros een Colombiaans restaurant. Wat een mega grote kaart zeg, wat ga ik toch eens nemen. Eerst overleggen we wat we doen, en we gaan eens een keer voor, voor, hoofd en nagerecht. Als voorgerecht besluit ik gepaneerde garnalen te nemen en als hoofdgerecht churrasco. Een soort steak met rijst en patat. Eerst komen de garnalen op tafel te staan. Cocktailsausje en knoflook erbij en ze zijn goed te eten. Ze hadden iets meer smaak kunnen hebben maar zeker niet slecht. Een 3.5 uit 5 koksmutjes krijgen deze garnalen. Dan over naar het hoofdgerecht de churrasco. Ik krijg een mooi plankje met het stuk vlees erop en daarnaast salade, rijst en patat. Ik had om een medium rare steak gevraagd en het is natuurlijk altijd even afwachten of die goed is gemaakt. Ik snij het vlees aan, kijk naar de kleur, en ja hoor een geweldig mooi stukje steak die medium rare is gebakken.


Dan het eerste hapje… hoe smaakt die? Het is een lekker mals stukje vlees, met zeker geen slechte smaak. Ik mis echter nog wel wat meer peper en zout, een steak moet je namelijk heel royaal kruiden en dat had deze nog wel wat meer kunnen gebruiken. Toch geef ik de steak 4 uit 5 koksmutjes. Al met al komt het eten dus uit op een 3.8 uit 5 koksmutjes, zeker niet slecht maar ik heb wel beter gegeten.

Omdat er geen desserts meer zijn in het restaurant, gaan we naast de deur bij de Wendy’s voor een frosty. Een bult ijs met M&M’s, voor 3.50 ,- euro. Zeker geen slecht dessert maar wel flink vullend, daarna gaan we op huis aan en ga ik lekker uitbuiken op de bank. Ik pak de laptop erbij en probeer nog maar een keer de vlucht naar Curaçao te boeken. Nu lukt het me wel. Dus het is officieel! Ik ga ook naar Curacao, direct nadat ik terugkom uit New York.

Ik probeer nog wat bachelor te kijken, maar de wifi op Blue Village is zoals altijd weer hartstikke ruk dus ik duik mijn bedje maar in.

Oh die koksmutjes wordt mijn nieuwe manier om het eten te beoordelen, wen er maar aan ;).

Weer bedankt voor het lezen!
Nou beste lezers, daar zijn we dan, zo goed als up to date. Op het moment van schrijven zit ik net in week 8 en ik zal dus eerst wat dingen mee moeten maken om weer te kunnen beschrijven. Jullie zien de foto’s en verhalen van week 8 en 9 zo snel mogelijk verschijnen. Nogmaals bedankt voor alle leuke reacties, dat motiveert mij om te blijven schrijven en elke keer weer op een nieuwe creatieve wijze de verhalen te schrijven!

Voor nu staan er en paar dingetjes op het programma waar ik over zal schrijven:
- De hooiberg beklimmen
- Eerste kiteles met mijn eigen materiaal
- Op de catamaran met onbeperkt drinken, zon en zee, optimaal genieten dus.
- En vast nog veel meer….

Tot binnenkort!!!

Reacties

Reacties

Marcel the Big One

Je geniet, dat is leuk om te lezen en zien.

Bert

Jesse ook nu weer een uitzonderlijk en heel leuk verslag, even over je schoenen, ik weet niet waarnaar deze ruiken maar de schaatsschoenen die ik in verhuur heb doe ik altijd 2 koffie pads in de schoen om de zweetlucht te verdrijven en heb dat goede ervaring mee.P.S ook leuk te lezen dat jij je vol in bedrijf bent op Aruba ga zo door.

Gabie

Weer een leuk en super uitgebreid verslag. Het lijkt me heerlijk daar op Aruba! En die pitbull puppy is veeeeel beter op z’n plekje daar ?

Brigitte

Leuk e lezen Jesse! Mooie beleving! ? GENIET

Sabine

Weer mooi geschreven.
En wat zie beleef je mooie dingen
Die Stan uit Hertme is dat niet Stan van kinderdagverblijf de biggetjes in Hertme?
En Gabie leuk toch zo'n pitbull ook voor Pebbels ?...
Jesse bedankt voor je leuke verhaal en we blijven je volgen.
Kus van mij ?

{{ reactie.poster_name }}

Reageer

Laat een reactie achter!

De volgende fout is opgetreden
  • {{ error }}
{{ reactieForm.errorMessage }}
Je reactie is opgeslagen!